Terkini

20/trending/recent

TERJAH

Masukkan carian anda di sini !


Resepi siput sedut masak cili api




1 kg siput sedut
2 - 3 pelepah batang keladi sayur
2 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1000 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam dan gula secukup rasa

BAHAN-BAHAN KISAR HALUS :-)
7 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1 1/2 inci kunyit hidup
2 biji cili merah
20 biji cili padi kampung
Secubit belacan (optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
Siput dicuci hingga betul2 bersih, bilas 4 - 5 kali hingga jernih airnya. Toskan, kemudian kerat bahagian bucu siput, kerat pada ruas ke 3 dari atas, buat satu persatu hingga siap. Taruk siput yang siap dipotong tadi dalam besen dan tuang air hingga siput tenggelam. Ambik dengan tangan, toskan dan masukkan ke dalam tapis. Tujuan buat macam ini, untuk mengelakkan serpihan kulit siput terikut masuk dalam masakan kita.
Sementara itu buang kulit luar batang keladi, kerat pendek, cuci, toskan dan celur dalam air mendidih yang dimasukkan sekeping asam gelugor. Celur hingga 1/2 lembut dan toskan.




Masukkan siput ke dalam periuk bersama2 serai yang dititik, asam gelugor dan bahan2 kisar halus. Gaul rata dan masak hingga mendidih. Masukkan santan cair, kacau dan biarkan hingga menggelegak.

Tambah batang keladi dan tuang pati santan. Kacau rata dan masukkan daun kunyit. Perasakan dengan garam secukupnya dan sedikit gula. Kacau dan biarkan mendidih dengan api kecil dan kacau sentiasa. Masak hingga batang keladi lembut. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama nasi panas, sambal belacan, ikan goreng dan ulam-ulaman. Selamat mencuba!


SERTAI KAMI DI TELEGRAM :


IKLAN BAWAH 1
KONGSIKAN:

IKLAN BAWAH 2



Ads Bottom