Terkini

20/trending/recent

TERJAH

Masukkan carian anda di sini !


Cuti Sabtu Ahad adalah warisan penjajah - PAS Johor



PAS Johor beranggapan bahawa cuti hujung minggu di negeri Johor yang ditukar kepada hari Sabtu dan Ahad bermula 1 Jan 2025 seperti yang diumumkan oleh Pemangku Sultan Johor, Tunku Mahkota Ismail adalah peninggalan penjajah.

Sambil menyatakan pendiriannya yang bersetuju dengan ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim yang membantah cuti mingguan di Johor ditukar semula, Yang Dipertua PAS kawasan Johor Bahru, Dr Mohd Mazri Yahya berkata, Jumaat sepatutnya diutamakan.

“Sebelum Merdeka, negeri-negeri di Tanah Melayu diasingkan kepada tiga kelompok oleh penjajah British iaitu Negeri Bersekutu, Negeri Tidak Bersekutu dan Negeri Selat.

“Salah satu peninggalan penjajah ialah perbezaan cuti hujung minggu di negeri-negeri tersebut.

“Negeri-negeri Selat dan Bersekutu telah menjadikan Ahad sebagai hujung minggu mereka sementara Negeri-negeri Tidak Bersekutu menjadikan hari Jumaat sebagai cuti hujung minggu mereka,” katanya.

Menurut Dr Mazri, Johor kemudian telah menukar cuti hujung minggunya pada hari Ahad pada 1994 ketika Muhyiddin Yassin adalah menteri besar ketika itu. Ia dilakukan supaya diseragamkan dengan cuti hujung minggu negara dan memudahkan aktiviti ekonomi dan pembangunan.

Namun bermula 1 Januari 2014, Johor kembali menjadikan Jumaat, Sabtu sebagai hujung minggunya. Ia dititahkan oleh Sultan Ibrahim sebagai penghormatan kepada hari Jumaat sebagai penghulu segala hari serta pengiktirafan agama Islam sebagai agama rasmi negeri Johor.

Sumber : Malaysiakini



SERTAI KAMI DI TELEGRAM :


IKLAN BAWAH 1
KONGSIKAN:

IKLAN BAWAH 2



Ads Bottom