Terkini

20/trending/recent

TERJAH

Masukkan carian anda di sini !


Hikmah tragedi tanah jerlus Jalan Masjid India, pemuda ini nekad peluk Islam




Pertamanya kita boleh imbas balik video peristiwa ini melalui You Tube -type "sinkhole tragedy masjid India KL 22/8/24. Mengikut seorang ustaz, peristiwa ini membenarkan firman Allah dalam surah Al Mulk m.s 563 ayat 16 --" Sudah merasa amankah kamu, bahwa Dia yang di langit tidak akan membuat kamu ditelan bumi ketika tiba2 ia tergoncang? 

SubhanAllah, inilah hakikat yg berlaku pada hari Jumaat lepas. Seorang perempuan warganegara India yang sedang berjalan tiba-tiba terbelah jalan-berlubang dan dia terus jatuh ditelan bumi -hinggalah ke saat ini mayatnya masih belum ditemui.

Kalau kita tengok balik video tu, bila dia terjatuh, ada seorang lelaki di belakangnya. Dia terduduk, kakinya terlunjur ke dalam lubang. Dia serta merta bangun berdiri melarikan diri dari lubang itu.

Masya Allah, semalam di pejabat ABIM di Masjid Negara, pemuda ini datang berjumpa kami dengan 2 orang kawannya. Beliau bernama Haridath; seorang India beragama Hindu -rakyat Malaysia. Beliaulah pemuda di dalam video tu; yang terselamat dari ditelan tanah jerlus itu. 

Sebaik sahaja dia terselamat, dia terus membuat keputusan hendak masuk Islam secepat mungkin. Dia benar2 yakin dengan adanya Allah swt dan Allah swt telah menyelamatkan dia dari ditelan bumi. Maka dia terus yakin yang Allah sayangkan dia dan dia mesti masuk Islam dan menjadi seorang muslimin. Selepas dia pergi ke jabatan agama Islam wilayah mereka telah mengarahkan Haridath ke pejabat ABIM Masjid Negara untuk urusan pengislamannya dengan kami dalam Bahasa Inggeris.

MasyAllah kami semua merasa terharu dengan hidayah yang Allah swt campakkan kepada beliau serta merta. Dia telah memilih nama barunya Harizan. Berumur 48 tahun -still single. Ibubapa sudah meninggal. Dia betul2 terharu bila kita peluk dia selepas dia mengucap syahadah -berlinang air mata.                       

Marilah sama2 berdoa supaya Allah terus memberikan taufik hidayah supaya dia terus dapat meningkatkan ilmu agama Islamnya dan diberi iman untuk dia terus beramal mencari keredhaan Allah swt.   
Dalam gambar dia yang berdiri ke tiga dari kanan.            
Wallahu a'lam

Kredit: Penulis Asal


SERTAI KAMI DI TELEGRAM :


IKLAN BAWAH 1
KONGSIKAN:

IKLAN BAWAH 2



Ads Bottom